Ruim een halfjaar na de geplande aanvangsdatum is de trajectcontrole op de E313 tussen Wommelgem en Ranst nog altijd niet actief. De start is nu voor een tweede keer uitgesteld. Ook tientallen andere trajectcontroles in Vlaanderen lopen voor onbepaalde tijd vertraging op, schrijven de kranten van Mediahuis.
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zijn momenteel concreet achttien Vlaamse trajectcontroles klaar voor gebruik, maar kunnen ze door toedoen van het softwaresysteem van de federale politie niet functioneren. Voor nog eens 92 trajectcontroles is de uitvoering lopende.
De achttien trajectcontroles waarvan sprake bevinden zich op negen locaties, telkens in de twee rijrichtingen. Het gaat onder meer om de N9 in Gentbrugge, de N460 in Haaltert en de N763 in Maasmechelen.
Foto’s van overtreders
De oorzaak ligt bij een tekort aan connectoren om de foto’s van de overtreders te kunnen maken. “Omdat er een nieuwe overheidsprocedure is opgestart om die connectoren aan te kopen, zou het wel eens maanden kunnen duren voor de trajectcontroles effectief in werking kunnen treden”, zegt Kamerlid Koenraad Degroote (N-VA) in de krant.
Ook de kans dat de trajectcontrole in de Craeybeckxtunnel van start kan gaan in februari, zoals eerder was aangekondigd, lijkt zeer klein, al wil niemand dat formeel bevestigen.
Weyts wil zelf connectoren aankopen
“Het is hemeltergend dat Vlaanderen zoveel investeert in trajectcontroles voor meer verkeersveiligheid, terwijl de uitvoering op een ander niveau in het honderd loopt”, zegt Weyts.
Bij federaal minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) De Crem, die bevoegd is voor de federale politie, drong Vlaanderen eerder al aan op een oplossing. Weyts herhaalt nu die vraag. “Ik vraag aan minister De Crem om zelf in de plaats te mogen treden van de federale politie en zelf een aantal connectoren aan te kopen om zoveel mogelijk trajectcontroles zo snel mogelijk operationeel te maken. Wat we zelf doen, gaat alvast sneller.”
|