Hoe het niet moet; flitsen vanop brug A19 met ijzer voor de radar

Door fluppie00 & TTT242


Datum van foto's: zaterdag 25 februari 2012
Tijdstip: nvt

Dat de Wegpolitie de digitale Mesta 210c in gebruik heeft weten we al een tijdje. De Wegpolitie heeft zelfs voor de Technische Secties die nog geen digitale Mesta hadden er eentje bijgekocht zodat elke provincie nu over een Mesta kan beschikken voor snelheidscontroles op de snelweg. In Wallonie en Frankrijk noemt men deze radar de "radar hibou" ofwel de "uil-radar". Dit omdat de 2 openingen van de radar wel wat van de ogen van een uil weg heeft.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto Wat sommigen niet weten en nog niet vaak gezien hebben is dat de Mesta 210c van de Wegpolitie ook is uitgerust met een hellingshoekmeter zodat de radar ook bovenop een brug kan geplaatst worden. In de Brusselse agglomeratie maakt men vaak gebruik van deze "Mestobridge" opstelling boven de vele tunnels. Fluppie00 trof deze brugradar aan op de A19 tussen Ieper en Kortrijk aan de brug van Beselarestraat over de A19 ter hoogte van km 12.2 in de richting van Kortrijk.
Vanop de Beselarestraat zag het er zo uit. Links de Mesta 210c boven de A19 en even verder uit het zicht vanop de snelweg de Toyota Avensis break van WPR West-Vlaanderen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto De provincies Limburg, West-Vlaanderen, Brabant(Vl en Waals), Namen en Luxemburg hebben al een Avensis break met bijhorende Mesta 210c. Bij de Wegpolitie van Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Luik en Henegouwen zijn ze momenteel de nieuwe vw Passat Variant met Mesta 210c aan het leveren of zijn ze net in gebruik.
Hier nog een zicht op de radar. Fluppie00 maakte op ons forum een opmerking of de radar wel tussen de spijlen van de metalen brugleuning gebruikt mag worden. Dat zijn we eens verder gaan uitzoeken... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto Zeer opvallend is dat de Mesta 210c hier niet op het statief staat, maar op de sensorbox. Nomaal moet deze bij de Mestabridge opstelling hoger boven de brugleuning uitkomen zoals we zien in de repo van de Brusselse Wettunnel. Blijkbaar staat de Mesta op het statief te hoog boven de brug uit zodat de aankomende bestuurders de radar boven de brug zien staan en heeft men maar besloten om vanop de box te flitsen voor de spijlen.
In de handleiding van de Mesta 210c in brugopstelling staat nochtans duidelijk onder 5.2.8 : Het richten tussen de spijlen van de brug is niet toegelaten, de aanwezigheid van de spijlen zullen de metingen van de digitale radar MESTA 210c ontregelen . Uit de foto’s blijkt duidelijk dat dit niet het geval is, hoewel op het Pv vermoedelijk staat dat de radar geijkt is en gebruikt is volgens de voorschriften van de contructeur. Dit kan een serieuze aanleiding geven tot het succesvol aanvechten van het pv voor de politierechtbank. Verder lijkt het wel dat de radar uitgelijnd is want op een van de spijlen van de brugleuning zien we dat er met geel vetkrijt een makering is aangebracht, vermoedelijk voor de uitlijning. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto





Tekst en foto's: Tekst en foto's: fluppie00 & TTT242

De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van flitsservice.be weer en is voor volle verantwoording van de auteur.


flitsservice.be wordt gesponserd door:




Terug naar het reportage overzicht