Openbedrijvendag bij de polite: deel1

Door Asterix900


Datum van foto's: zondag 2 oktober 2011
Tijdstip:

De openbedrijvendag die bij verschillende politiekorpsen wordt georganiseerd, geeft ons de uitgelezen kans om bekend en minder bekend flitsmateriaal op foto vast te leggen. We zijn dan ook niet van een kale reis teruggekeerd!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto De eerste wagen die ons pad kruist, is de Opel Zafira van de PZ Brugge. In onze kentekenlijst was er onduidelijkheid of de radarset een MN6F dan wel een 9F betreft maar het gaat weldegelijk om een Multanova MN6F. De apparatuur is ingebouwd in een Opel Zafira uit 2006. Naast de inbouw beschikt de PZ Brugge nog over eenzelfde model op statief. Deze set werd laatst gekeurd in april van vorig jaar. Ook de gekende Opel Corsa is nog steeds in dienst en ook die werkt met een MN6F.
Even verderop treffen we de videowagen van dezelfde zone aan. Het blijkt niet om de door ons geregistreerde Mercedes VES-123 te gaan maar wel om dit exemplaar: De C220 met nummerplaar 1-BNS-482. Blijkbaar een kostbaar goed want binnen de kortste keren worden we geïnterpelleerd en mogen we de identiteitskaart overhandigen waarna de dienstdoende inspecteur met het kaartje verdwijnt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto Ondertussen kijken we dan maar rustig verder. Achteraan, op de hoedenplank, bevindt zich een groot opklapbord van Rauwers. Vooraan in de wagen zien we een camera hangen tegen de achteruitkijkspiegel en eronder de obligate blauwe blitzer tegen de voorruit. De wagen met Provida-opnamesysteem wordt quasi-dagelijks gebruikt. Inmiddels is de vriendelijke politieman terug en alles blijkt in peis en vree. Als gebaar mogen we nog een blik werpen in de garage met motorfietsen van de Brugse verkeerspolitie.
In de hal zien we nog eens twee voertuigen die al in onze lijsten staan: 2 anonieme BMW F650 GS-motorfietsen. Geen opname-apparatuur hier maar wél blauwe blitsers en een LED-bord achteraan. De bestuurders zijn anoniem geklede inspecteurs van de verkeerspolitie. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto Tijd voor het volgende korps: PZ Aalst. De VW Golf met ingebouwde, analoge Gatso-apparatuur kennen we ondertussen al. De wagen wordt veevlvuldig gebruikt: doorgaans tweemaal per dag voor een controle van telkens een uur à anderhalf uur. Ook 's nachts wordt er gecontroleerd. Vele nationaliteiten ontspringen in de PZ Aalst de dans: de nummerplaten uit Luxemburg, Italië, Frankrijk en de vroegere Oostbloklanden linken aan een eigenaar, blijft zeer moeilijk. Met Nederland, Duitsland en Zwitserland is er dan wél weer communicatie. Wie niet kan worden getraceerd, komt in een databank van de politiezone terecht. Wordt de nummerplaat van het betrokken voertuig achteraf door de Aalsterse politie gecontroleerd, zal er alsnog een lamp gaan branden. ANPR-systemen moeten die controle in de toekomst nog efficiënter maken.
En dan een aangename verrassing: de nagelnieuwe flitswagen van PZ Aalst: De Vw Jetta (nieuwste model) met de digitale RS-GS11 van Gatso. Getinte ramen achteraan en 4 gepantserde deuren. Dit speelgoedje komt in dienst vanaf november en moet dan de VW Golf doen vergeten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto Een zicht op de achterzijde.


Het vervolg van deze openbedrijvendag bij de politie kan u zien in deel 2.


Tekst en foto's: Tekst en foto's: Asterix900

De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van flitsservice.be weer en is voor volle verantwoording van de auteur.


flitsservice.be wordt gesponserd door:




Terug naar het reportage overzicht