F1 Francorchamps - grote snelheidscontrole E313

Door TTT242


Datum van foto's: zondag 28 augustus 2011
Tijdstip: 10u - 18u



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto Een paar weken geleden was er weer het F1 weekend in Francorchamps. Het hoogtepunt in 2011 van de autoliefhebbers en die gingen massaal vanuit Nederland en Vlaanderen richting het zuiden naar Spa. Ook de wegpolitie speelt hierop in en hield weer massale snelheidscontroles vooral in Limburg op de E313. Zowel zaterdag als zondag was er controle met onderschepping in Diepenbeek. De foto's zijn zondag genomen. Voor 14 uur staat de controle richting Luik. Dit weekend stond de flitswagen met statief vlak voor de afrit van Diepenbeek in de middenberm onder de brug. Er valt op deze foto dan ook niets te zien van de radar of wagen achter de struiken links op de foto.
Vanuit de andere rijrichting kon ik wel een beter foto van de wagen en radar nemen. De Toyota break was bemand met 2 agenten en dat betekent meestal dat er controle met onderschepping bezig is. De wagen was richting Luik helemaal niet te zien en het statief met een digitale Mesta 210c eigenlijkk ook niet tenzij je vlak erlangs naar de middenberm keek. Hier zie je de Mesta 210c nog net door de struiken (zilverkleurige bak). klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto De bestuurders die sneller dan de ingestelde maximumsnelheid voorbij de radar reden werden onderschept door een 8-tal motorrijders. Die stonden te wachten aan de oprit in Diepenbeek, goed uit het zicht.
Doordat deze locatie werd uitgekozen in de voormiddag moesten de zwaantjes wel een heel stuk tussen Diepenbeek en Bilzen op en af tuffen, maar met de politiemotor en outfit is het natuurlijk geen probleem om snel terug op de onderscheppingslocatie post te vatten voor de volgende klant. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto De onderschepping werd verder afgehandeld met 2 politie(koffie)busjes op de eerstvolgende dienstparking in Bilzen (na 15 uur in Hasselt-Oost). Merk ook de anonieme Opel Zafira van de Wegpolitie op voor de busjes. En zoals gewoonlijk werden weer heel wat nederlanders aan de kant gezet om dadelijk cash te betalen. Ik vermoed dat er zaterdag en zondag een lunchpauze werd gehouden tussen 14 en 15 uur om daarna terug te controleren maar dan richting Antwerpen om de terugkomers van de Formule 1 te snappen. Ook hier werd er weer op de E313 t.h.v. Diepenbeek gecontroleerd. Deze keer niet achter het gekende P500m bord t.h.v. de oprit maar een 150m vroeger onder de brug zelf. De radar staat dan vlak achter de electriciteitscabine en de auro een beetje hoger op de talud. Dit lukt hier enkel als het relatief droog is en het gras niet te hoog staat.
Sommige bestuurders zullen deze laserflitskast op de E313 in Boirs voor Tongeren ook te laat hebben opgemerkt ondanks onze waarschuwingen op het forum en in de flitsmeldingen. Wegens de werken is de snelheid op de snelweg hier slechts 50 km/u. Deze verplaatbare flitspaal verplaatst men ongeveer éénmaal per week op een luikse werf op de snelweg. Deze week stond de kast op de E40 in de werken t.h.v. Hougnoul. En in Luik dan met de mobiele controles? Dat viel goed mee, de wegpolitie van Luik maakte het de F1 gangers niet te moeilijk dit jaar. Er werd enkel vanuit de oude groene Nissan geflits die levensgevaarlijk zowat overal opdook op de pechstrook of op dienstparkings. De wagen bleef maar een minuutje of 10 staan op dezelfde locatie. We zullen hier maar zwijgen over de uitlijning want die zal er niet geweest zijn. Toen ik rond de middag richting Francorchamps reed stond de flitswagen wel richting Brussel te flitsen op de E40 in Blegny. Totaal de andere kant die de F1 gangers uit reden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto





Tekst en foto's: Tekst en foto's: TTT242

De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van flitsservice.be weer en is voor volle verantwoording van de auteur.


flitsservice.be wordt gesponserd door:




Terug naar het reportage overzicht